سوگند به قلم

ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ _ نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نویسند (القلم آیه 1)

ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ _ نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نویسند (القلم آیه 1)

سوگند به قلم

تارنگار «سوگند به قلم» محلی است برای انتشار یادداشت هایم که با موضوعات معنوی و روانشناسی به نگارش درآمده است.
---
در بخش مشاوره به پرسش کاربران محترم پاسخ داده می شود.

طبقه بندی موضوعی مطالب
بایگانی

با پاداش دادن، تنبیه کنیم!

جمعه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۵ ب.ظ

پاداشهر انسانی خالی از اشتباه نیست. اشتباه هایی از سر آگاهی و یا نادانی. انسان هم کار درست دارد و هم کار خطا. در جریان فرزندپروری و روابط زناشویی که اکثر کارهای فرزند و همسر در پیش رو است، دیدن کارهای خطا و اشتباه طبیعی است و در غیر این صورت به معنای دوری اعضاء خانواده و همسران از یکدیگر است. پس دیدن کارهای خوب و هم بد از مزایای یک زندگی مطلوب خانوادگی به حساب می آید.
ما از دیدن کارهای نیک و خوب به وجد می آییم و خوشحال می شویم، اما با دیدن کارهای ناخوشایند و اشتباه ممکن است که واکنشی نامطلوب بروز دهیم. صحیح ترین واکنش در مقابل عمل اشتباه فرزند و یا همسر چه واکنشی است؟

میتوان سه واکنش را در نظر گرفت:
۱- واکنش تنبیه. بسیاری از ما دارای اصلی بنیادین در ذهن خود هستیم که «هر کار اشتباهی مستحق تنبیه است». یعنی از خطا نباید گذشت و بخششی در کار نیست و فرزند و همسر خاطی باید به سزای عمل خود برسد. خود قضاوت میکنیم و خود حکم را به اجرا در می آوریم. اگر زورمان برسد تنبیهی به فراخور قدرت و توانمان تعیین و اجرا میکنیم. اگر زورمان نرسد، قهر میکنیم. اگر قهر کارساز نبود، در فرصتی مناسب تلافی میکنیم. خلاصه تنبیه را واجب میدانیم.
۲- واکنش چشم پوشی و نیکی کردن. در راه دوم از تنبیه خبری نیست بلکه عکس راه اول، برای دلجویی و اظهار بخشش و مهربانی، به نیکی کردن، مهربانی کردن و نادیده گرفتن بدون هدف روی می آوریم. در این حالت ممکن است هدف این باشد که فرزند و یا همسر، از نیکی کردن درس عبرت گرفته و شرمنده شود تا کار اشتباه را تکرار نکند.
۳- واکنش پاداش کار خوب. راه سوم این است که به فرزند و همسر خود نشان دهیم که تنها کاری دارای ارزش و مستحق پاداش است که آن کار به عنوان کاری پسندیده، مثبت و خوب باشد. یعنی با ارزش گذاری و تقدیر از کار خوب، قدر و منزلت کار بد پایین آورده شده و کار خوب نیز بلندی پیدا می کند.  با این فاصله گذاری منطقیو احساسی، انجام کار خوب تقویت و انجام کار بد تضعیف خواهد شد.
علی علیه السلام به این نکته تربیتی اشاره میکنند و میفرمایند:« اُزْجُرِ اَلْمُسِیءَ بِثَوَابِ اَلْمُحْسِن، بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار تنبیه کن». همچنین تقویت کار خوب از اصول و پایه های  روانشناسی رفتاری شناخته می شود. همانطور که امیرالمومنین میفرمایند، این راهکار در روابط اجتماعی نیز جاری است. یعنی چنانچه در جامعه، کارهای خوب اجتماعی معرفی شود و نیکوکاران تشویق شده و پاداش بگیرند، بدکاران تضعیف می شوند و چه بسا به خود آیند و دست از اعمال بد خود بردارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی