سوگند به قلم

ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ _ نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نویسند (القلم آیه 1)

ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ _ نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نویسند (القلم آیه 1)

سوگند به قلم

تارنگار «سوگند به قلم» محلی است برای انتشار یادداشت هایم که با موضوعات معنوی و روانشناسی به نگارش درآمده است.
---
در بخش مشاوره به پرسش کاربران محترم پاسخ داده می شود.

طبقه بندی موضوعی مطالب
بایگانی

چند راهکار برای جلب حمایت از دیگران

شنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۰۱ ب.ظ

حمایتما به یکدیگر از جنبه احساسی نیازمندیم و برای تأمین حس جلب توجه و به تعبیری دیگر نیاز به اعتبارجویی هستیم. اما گاه رفتارهایی را به کار میگیریم که منجر به دلزدگی و انتقادگری دیگران می شویم و آنان را برای درک عاطفی از خود دور می کنیم. راز این حمایت زدایی به نوع بیان و تعامل ما بر میگردد. در ادامه به چند دستورالعمل برای حمایت طلبی صحیح اشاره می کنیم.

1- مستقیم و واضح به نیاز خود اشاره کنید.

نگویید: «شما باید نیاز من را خودتان متوجه شوید»

بلکه بگویید: «من نیاز دارم که چند دقیقه درباره احساس هایم حرف بزنم» یا «میخواهم در باره احساس هایم با شما حرف بزنم، آیا وقت دارید؟» 

2- فاجعه سازی نکنید. سعی نکنید که اوضاع را بدتر از آن چه هست نشان دهید بلکه بر احساسهای خود و وقایع واقعی همانطور که هست تمرکز کنید.

نگویید: «با اتفاق وحشتناکی که افتاد، من بدبخت و بیچاره شدم».

بلکه بگویید: «با اتفاق نسبتا سختی که برام افتاد، احتمالا مشکلات متعددی را خواهم داشت».

3- از طرف مقابل بخواهید که جمله شما رو براساس آنچه که درک کرده است برایتان تکرار کند.

4- مشکلاتتان را مرتبا ورد زبانتان قرار ندهید بلکه با خود قرار بگذارید که فقط در زمان معینی که با خود مقرر کرده اید بیان کنید. از زمانها و موقعیت های دیگر نیز استفاده کنید و به بیان اتفاق های مثبت و نقاط خوب اطرافیان بپردازید و به زبان آورید.

5- در صورت به دست آوردن راه حل مناسب برای مسئله خود، بدون تعلل و بهانه چینی، اقدام نمایید.

6- از کسانی که قصد درخواست کمک دارید، انتقاد و گله گذاری کنید.

نگویید: «تو که هیچ وقت به من کمک نمیکنی»، «تو فقط به فکر خودت هستی».

بلکه بگویید: «امیدوارم با کمک تو بتوانم مشکلم را حل کنم»، «از اینکه به من کمک فکری میرسانی ممنونم».

7- وقتی کمکی را دریافت کردید به ارزشمندی کمک دریافتی اعتراف کنید.

نگویید: «این کاری که کردی چیز مهمی نبود و از پس همه برمیاد»، «تو وظیفه ات بود که به من کمک کنی».

بلکه بگویید: «پیشنهاد تو برای حل مشکلم خیلی موثر بود و بهم کمک زیادی کردی».

8- به توانایی خود پی ببرید و قبل از درخواست کمک از دیگران، تا جایی که می توانید از مهارتهای خود استفاده کنید. مسئله را بشناسید و راه حل هایی که میتوانید به کار ببرید را امتحان کنید.

9- فراموش نکنید که خداوند متعال تنها قادر مطلق است که با استفاده از تمام راهکارهای موجود، در نهایت میبایست از او کمک طلب کنیم و به او برای حل مسائلمان توکل داشته باشیم. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی